Hopp til hovedinnhold

Naturforvaltning:

Ofrer fuglene for å bygge havvind

Bygging av vindkraft kommer ofte i konflikt med leveområder for fugler, også på havet. Nå melder myndighetene at de vil legge til rette for vindkraft i områder de selv har utpekt som viktige for sjø- og trekkfugler. BirdLife Norge mener Stortingets forutsetning for å tillate utbygging av havvind allerede er brutt.

Av Martin Eggen og Kjetil Aa. Solbakken

Publisert 03.12.2024

Regjeringen har store ambisjoner for utviklingen av havvind i Norge. Regjeringens ambisjon er at det skal åpnes for områder for 30 000 MW havvind innen 2040. Men Stortinget har lagt føringer på utbyggingen. 10. juni 2022 vedtok Stortinget at «utbygging og drift skal gjøres på en måte som sikrer svært lav eller positiv samlet naturpåvirkning over tid» og at «Stortinget ber regjeringen sikre at utbygging og drift av havvindparker og annen fornybar energiproduksjon på norsk sokkel har vesentlig bedre natur- og miljøregnskap enn tidligere energiprosjekter i Norge.»

Problemet er at det ikke er laget en god plan for hvordan dette kan gjøres. Fugler påvirkes av turbiner til havs både gjennom risiko for kollisjoner, tap og endring av leveområdene (inkl. at de unngår områder)  og at vindkraftverket oppfattes som en barriere for fugletrekk og bevegelse mellom leveområder. Da er det helt nødvendig med gode overordnede planer, slik at vi finner områder der tettheten av fugl er lav, og at disse får prioritet foran andre areal. 

Fugl stopper ikke havvind

På sine egne hjemmesider skriver Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) at kapasiteten i et område kalt Vestavind F (se kart) kan øke den totale kapasiteten med nye 500–750 MW. Vestavind F er et areal som inkluderer området Utsira Nord, som allerede er åpnet for inntil 1500 MW havvind. «NVE vurderer at konsekvensene for trekkfugl og sjøfugl kan være alvorlige om det bygges ut mye mer havvind i dette området, men her er det vesentlige mangler i kunnskapen», skrives det på nettstedet deres. BirdLife Norge mener dette området ligger såpass nært land at det ligger i trekkleia for store mengder sjøfugler som følger kysten på vei nord- og sørover.

Også lengre sør blir det konflikt med fugler. Sørvest F er et areal som inkluderer det allerede åpnede området Sørlige Nordsjø II. Her vil ha NVE ha mer havvind til tross for mulige alvorlige konsekvenser for trekkfugler ifølge direktoratet selv. Millioner av trekkfugler krysser havområdet når de reiser mellom sørvestkysten av Norge til og fra Storbritannia og kontinentet.

... men næringsinteresser stopper havvind

Området Vestavind B anbefales ikke åpnet for havvind nå. Selv om området er teknisk egnet, gjør de negative konsekvensene for petroleumsnæringen, skipsfart og luftfart at havvind ikke er ønskelig. «I dette området er det imidlertid mindre konsekvenser for naturmangfold enn i de to andre områdene», skriver NVE. Klarere kan det ikke sies at andre hensyn trumfer naturhensyn.

Stortingsvedtak er det sterkeste politiske vedtaket man har. Likevel får det liten praktisk betydning. Det er urovekkende at NVE ønsker å åpne for mer havvind når de allerede vet at havvindutbyggingene her vil være negative både for mange arter trekkfugler og sjøfugler, som allerede er truet. Disse havvindutbyggingene vil ikke være naturpositive. De vil derimot forsterke naturkrisen. Dette er ikke i tråd med Stortingets forutsetning om at natur skal vektlegges sterkt i slike saker.

 

 

Mer om havvind fra BirdLife Norge

Kart havvind
I fjor identifiserte en bredt sammensatt direktoratsgruppe 20 havområder som kan være aktuelle for vindkraft. NVE fikk deretter i oppdrag å utrede hvordan havvind vil påvirke interesser og verdier i disse områdene, og om de egner seg for utbygging. I første runde har Energidepartementet bedt NVE om å utrede Vestavind F, Sørvest F og Vestavind B, med sikte på åpning og utlysning av prosjektområder i 2025. Vestvind F, Sørvest F får «go» til tross for konflikt med trekkende fugler, mens Vestavind B settes på vent på grunn av kryssende interesser med andre næringer. FOTO: NVE
Tyvjo
Mange arter følger kysten under trekket, men kan også trekke langt fra land, avhengig av værforholdene. Ved kraftig vestavind blir gjerne konsentrasjonene ekstra store langs ytre kyst, slik som i områdene det nå planlegges utbygging av havvind. Tyvjo er en av de mange sjøfuglartene som fra før sliter på mange fronter, og som nå vil oppleve økt kollisjonsfare på trekk. Arten er rødlistet som sårbar (VU). 63 % av sjøfuglene våre er på rødlisten for arter (2021). FOTO: Martin Eggen