Naturforvaltning:
Appell til transportskomiteen: Legg vekk planene om E16 over Ringerike i Buskerud!
Motorveiprosjektet E16 og Ringeriksbanen ble planlagt som et felles prosjekt, men planene for Ringeriksbanen er satt på vent. Motorveien derimot, ligger inne i forslaget til den nasjonale transportplanen, og attpåtil i den traséløsning laget for fellesprosjektet. BirdLife Norge har i en årrekke jobbet mot inngrepene som vil gå utover våtmark i Tyrifjorden våtmarkssystem og beslaglegge mye matjord, og nå mobiliserer vi igjen.
Av Martin Eggen
Publisert 02.05.2024
BirdLife Norge har i en årrekke jobbet for å ivareta hensynet til unike natur- og landskapsverdier truet av fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen. Vi klaget planene inn for Ramsar-konvensjonen, og befaring ble avholdt i 2015. I sine anbefalinger understreker Ramsarkonvensjonen betydningen av Tyrifjorden våtmarkssystem som et særegent innlandsdelta som inneholder noe av det rikeste naturmangfoldet i Norge. I tillegg til Ramsar-status, er området også definert som et globalt viktig område for fugler og naturmangfold (IBA). Les om området her (sak fra 2017).
Bruker gammelt og naturfiendtlig trasévalg
Vern skal vare for evig tid!
Verneområder er opprettet for å bevare unike naturkvaliteter for ettertiden. En utvikling der myndighetene stadig prioriterer utbygging o.l. også i naturreservat, er kritisk uheldig og fører til en utvikling der vi mister deler av vår viktigste naturarv. Bestander av truet naturmangfold forsvinner, og tapet av våtmark fortsetter. Verden har mistet 85 prosent av verdens våtmarker siden 1700-tallet, og tapene er store og pågående også i Norge.
Naturavtalen forplikter