BirdLife Telemark

Sjøfuglenes skjebne: 50 år med dramatiske endringer langs Telemarkskysten

Siden 1974 har sjøfuglovervåkningen på Telemarkskysten samlet inn uvurderlige data om fuglebestander, og er nå en av de lengste kontinuerlige overvåkningsseriene i norsk natur. Overvåkningen avslører dramatiske endringer: Makrellternen har gått fra å ha 200 hekkende par til kun 3 i 2022, og steinvenderen har forsvunnet helt som hekkefugl. Arter som fiskemåke og hettemåke har nesten blitt utryddet langs kysten, mens større predatorer som gråmåke og svartbak har økt kraftig i antall. Samtidig har fiskespisende arter som teist og siland opplevd vekst, delvis på grunn av endringer i fiskebestandene forårsaket av overfiske. Syv nye hekkearter har etablert seg, inkludert mellomskarv og hvitkinngås. Endringene er en kraftig advarsel om Skagerraks skjøre økosystem, og det haster med tiltak for å beskytte de mest truede sjøfuglartene. Sjøfuglene fungerer som varselsignaler for det marine miljøets helse, og deres dramatiske nedgang speiler en økende miljøkrise i regionen.

Publisert 26.09.2024

Sjøfuglene i Skagerrak: En advarsel om miljøets tilstand

Sjøfugler er viktige indikatorer på helsen til vårt marine miljø. De befinner seg høyt i næringskjeden og reagerer raskt på endringer i havet. Dessverre viser overvåkningsdata fra Skagerrakkysten at mange av våre sjøfuglarter er i dramatisk tilbakegang, noe som gir grunn til bekymring.

Sjøfuglovervåkning i 50 år

Siden 1974 har BirdLife Norge og Jomfruland Fuglestasjon overvåket sjøfuglbestandene på Telemarkskysten. Dette har resultert i en av Norges lengste kontinuerlige dataserier på biologisk mangfold. I løpet av disse 50 årene har forskerne sett betydelige endringer, både i antall hekkende fugler og i hvilke arter som dominerer.

Fra 200 til 3 hekkende par

En av de mest slående endringene gjelder makrellterna. På 1970- og 80-tallet var det rundt 200 hekkende par i sjøfuglreservatene langs Telemarkskysten. I 2022 var det kun 3 par igjen. Dette kraftige fallet er et tydelig tegn på endringer i både næringsgrunnlag og hekkeplasser.

Sjøfugl i fritt fall

Flere arter som fiskemåke og hettemåke, som tidligere hadde store kolonier langs kysten, er nå nesten forsvunnet. Små måkearter, som ofte hekker i tette kolonier for å beskytte seg mot predatorer, er spesielt sårbare. Når disse store koloniene forsvinner, mister også andre fugler beskyttelsen de tidligere nøt godt av. For eksempel har vadefuglen steinvender forsvunnet som hekkefugl i området.

Økende rovfugler og nye hekkearter

Selv om mange arter har opplevd tilbakegang, er det noen som klarer seg godt. Store måker som gråmåke og svartbak har økt kraftig i antall, og predatorpresset fra disse fuglene har gjort at arter som ærfugl har flyttet sine hekkeplasser til tryggere områder.

Nye hekkearter har også etablert seg på Skagerrakkysten. Siden 1974 har hele syv nye arter blitt registrert, inkludert mellomskarv, grågås og hvitkinngås. Disse artene har spredd seg fra sør og øst, spesielt fra Sverige.

Trusler mot sjøfuglene

Sjøfuglene i Skagerrak møter mange utfordringer. Overfiske har redusert tilgangen på mindre fisk, som makrellterna er avhengig av for å overleve. Samtidig har økt båttrafikk og rekreasjonsaktiviteter i skjærgården skapt store forstyrrelser i hekkeområdene.

Forurensning, spesielt næringstilførsel fra landbruk og befolkningstette områder, har også hatt stor påvirkning på det marine økosystemet. Miljøgifter og avrenning fra Østersjøen og Nordsjøen belaster Skagerrak og skaper ugunstige forhold for sjøfuglene.

Behov for forskning og tiltak

Selv om overvåkningsdataene er klare, er det fortsatt mange ubesvarte spørsmål om hvorfor endringene skjer. Det er et akutt behov for mer forskning, spesielt på de unike forholdene i Skagerrak. Uten rask handling kan flere sjøfuglarter være i fare for å forsvinne fra kysten vår.

Sjøfuglovervåkningen gir viktig informasjon om tilstanden i havet. Denne kunnskapen kan bidra til å beskytte havområder mot trusler som vindkraft, oljeutslipp og annen menneskelig aktivitet som kan forstyrre fuglenes leveområder.

Økt fokus på sjøfuglene vil ikke bare hjelpe forskerne med å forstå de komplekse miljøendringene vi står overfor, men det vil også bidra til å bevare det marine miljøet for fremtidige generasjoner.

Rastende grågås.
Rastende grågås. FOTO: BirdLife Telemark
Rastede makrellterne.
Rastede makrellterne. FOTO: BirdLife Telemark
Storskarv som tørker vingene.
Storskarv som tørker vingene. FOTO: BirdLife Telemark