Fuglekunnskap:

Ikke kolibri, men dagsvermer!

NOF har mottatt sjeldent mange telefoner om observasjoner av kolibri i år. Det folk ser er imidlertid et stort insekt - en dagsvermer. Denne svermeren hører egentlig til i det sørlige Europa, men vandrer i invasjonsår helt opp til Norge. Den har en kolibrilignende atferd og størrelse.

Av Morten Ree

Publisert 29.08.2006

Nesten hver sommer eller høst mottar NOF meldinger fra de sørlige og sørøstlige deler av landet om kolibri. De siste tre uker har det ringt ca. 15 personer og litt spørrende forklart at de mener å ha sett denne lille fuglen som har sitt utbredelsesområde i tropiske strøk langt fra Norge. Det er helt usannsynlig at kolibri skal dukke opp her. Men det finnes store insekter som til forvekling kan minne om kolibri både i atferd og størrelse, og dette er svermere.

Det folk ser er en dagsvermer (Macroglossum stellatarum). Dagsvermeren tilhører sommerfuglfamilien tussmørkesvermere, som er representert ved 15 arter her i Norge, og den er en av tre arter som flyr om dagen. Den står stille i luften foran blomstrene på vibrerende summende vinger og suger nektar gjennom sin lange ”snabel”, som kan minne om et nebb. Den har et vingespenn på opp mot 60mm, og ut fra de bilder som ligger på nettet faktisk minner mye om en fugl, så vi skjønner godt folks oppfatning av at dette kan være en representant for verdens minste fugler, nemlig kolibriene. Men den er altså en sjelden immigrant fra det sørlige Europa.

Les mer om dagsvermeren og tussmørkesvermere på:

Har du fotografert natt- eller dagsommerfugler kan du følge lenka nedenfor for å registrere dine funn.

Registrer dine dag- og nattsommerfugler