Organisasjonen:

NOF markerte biomangfolddagen

FNs biomangfolddag ble markert med et stort arrangement i Botanisk Hage i Oslo 20. mai. NOF var på plass med Fugletelt og snekring av fuglekasser for publikum. NOFs stand fikk til og med besøk av H.K.H. Kronprins Haakon og miljø- og utviklingsminister Erik Solheim!

Av Kjetil Aa. Solbakken

Publisert 25.05.2010

FN har erklært at 2010 er Naturmangfoldåret. Ett av høydepunktene i denne forbindelse var biomangfolddagen 20. mai. SABIMA sto i spissen for et større arrangement i Botanisk hage i Oslo der utstillere fra de fleste miljøvernorganisasjoner, miljøforvaltningen og andre relevante aktører var til stede. Hensikten med arrangementet var å skape et bredere engasjement og økt forståelse for viktigheten av bevaring av biologisk mangfold.

NOF avd. Oslo og Akershus med Håkan Billing i spissen var på plass med Fugleteltet. Andre deltakere fra NOF OA var Trond Høvde, John Sandøy, Andrea Patey og Inger Johanne Aag. NOFs generalsekretær Kjetil Aa. Solbakken, organisasjonskonsulent Morten Ree og nestleder Rune Aae var også til stede for å markere dagen.

Flere hundre personer var innom NOFs stand i løpet av dagen. Her kunne de besøkende få svar på sine spørsmål om fugl, delta på en uhøytidelig fuglekonkurranse, prøve teleskop og kikkert og kjøpe diverse fugleeffekter. Flere var også så interesserte at de meldte seg inn i NOF på stedet. Vi hadde også lagt til rette for at publikum kunne snekre sin egen fuglekasse gratis, noe som var meget populært. Håkan arrangerte også to korte guidede fugleturer i den botaniske hagen.

NOFs stand fikk til og med storfint besøk av H.K.H. Kronprins Haakon, miljø- og utviklingsminister Erik Solheim og statssekretær Heidi Sørensen. Dette var svært hyggelig og generalsekretæren fikk anledning til å ta en kort prat med kronprinsen om hva NOF arbeider med. Kronprinsen fikk også med seg boka Guide til fuglelokaliteter i Oslo og Akershus i gave fra NOF.

Les og se mer:

NOFs galleri fra Biomangfolddagen i Oslo

Kronprins Haakon besøker NOFs stand på biomangfolddagen 20. mai 2010
Storfint besøk på NOFs stand! Fra venstre: Morten Ree, Kjetil Aa. Solbakken, Håkan Billing, H.K.H. Kronprins Haakon, Rune Aanderaa og Erik Solheim. FOTO: Rune Aae